.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازي زيركانه چين با كارت هسته اي جمهوري اسلامي؟

فراز و نشيب هاي پرونده هسته اي ايران نشان داده كه حمايت و يا مخالفت برخي كشورها به خصوص قدرت هايي چون چين و روسيه نمي تواند نقشي موثر در ارزيابي آينده هسته اي ايران داشته باشد چرا كه تاريخ نشان داده كه مواضع مثبت و منفي اين كشورها به خصوص روسيه بيش از آنكه مبتني بر احترام به حقوق هم پيماني با ايران باشد متكي بر خواسته هاي پشت پرده و دريافت هاي آنان از مذاكرات و لابي هاي پنهان با كشورهاي مخالف مي باشد.

به گزارش جهان، در حال حاضر پس از اعلام آغاز غني سازي 20 درصدي ايران هم زمان با افزايش موج تهديد ها به تحريم ايران كشور چين در ادامه مواضع چند ماه اخير خود اعلام كرده كه با تحريم ايران مخالفت كرده و راه هايي ديگري بايستي جايگزين تحريم شوند. اين مطلب حتي پس از گزارش اخير مدير كل تازه منصوب شده آژانس اتمي در زمينه انحراف نداشتن جمهوري اسلامي از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ادامه يافته است.

اما در اين ميان نبايد فراموش كرد كه به همان اندازه كه روسيه با وجود تعهدات بسيار مبني بر راه اندازي نيروگاه بوشهر و دريافت ميلياردها دلار براي اين اقدام ، همچنان به بهانه هاي مختلف از آغاز به كار نيروگاه هسته اي بوشهر جلوگيري مي كند و حتي در اين ميان از تحويل محموله S-300 نيز به ايران خودداري كرده است كشور چين نيز بسته به شرايط موجود مي تواند با دريافت امتيازهاي مناسب تر در حمايت خود از پرونده هسته اي ايران تجديد نظر كند. همان گونه كه روسيه پس از توافق آمريكا براي عدم استقرار سپر موشكي و نيز اعطاي امتيازات تجاري و بين المللي ديگر، براي چندمين بار در طول تاريخ به خيانت عليه ايران دست زد.

در حال حاضر مسئله تبت و به خصوص ديدار اخير اوباما با دالايي لاما از مسائلي است كه به عنوان بازي آمريكا با كارت تبت براي تغيير موضع چين عنوان مي شود. چرا كه آمريكا با اين اقدام قصد دارد به چين بفهماند در صورت ادامه حمايت از ايران اين كشور نيز راه هايي براي فشار بر چين دارد.
اما در اين ميان همچنان، كارشناسان معتقدند كه پافشاري چين بر موضع مخالف ايران ، تلاش اين كشور براي افزايش قدرت چانه زني است كه مسئولان دستگاه ديپلماسي كشورمان بايستي به خوبي به اين نكته واقف بوده و براي خنثي كردن آن راه حل هاي مناسب را در نظر بگيرند.

از سوي ديگر اختلاف چين با آمريكا در حمايت از تايوان از ديگر مسائلي است كه مقامات چين قصد دارند اين مشكل را يك بار براي هميشه مورد حل و فصل قرار دهند. چرا كه در حال حاضر فروش شش ميليارد دلاري سلاح به تايوان از جمله موشک هاي پاتريوت و بالگردهاي " بلک هاوک " از جمله اتفاقاتي است كه خشم چيني ها را از اقدام دولت مردان آمريكا دو چندان كرده است. توافق آمريكا با چين بر سر نهايي كردن وضعيت هسته اي كره شمالي، و نيز وادار كردن آن به پيوستن به توافقات زيست محيطي جهاني از ديگر حاشيه هايي است كه سايه اي سنگين و مبهم بر پرونده هسته اي ايران انداخته و مشخص نيست چه عاقبتي را رقم خواهد زد.

اما به نظر مي رسد عبرت گرفتن از تجربه روسيه، موجب آن خواهد شد تا مسئولان ديپلماسي هسته اي كشورمان بيش از پيش به فكر راه حل هاي جايگزين و ماندگار به جاي امتياز دادن به كشورهاي فاقد ثبات سياسي باشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.